اسلام بهترین آنتیویروس برای غربزدگی دانشجویان
چهارشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۰، ۰۱:۰۷ ب.ظ
به گزارش خبرگزاری
فارس از قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، پروفسور منیر
فاشه در دومین کنفرانس بینالمللی سالانه علوم انسانی با اشاره به فرهنگ و
ادبیات غنی فارسی گفت: این فرهنگ غنی به نظر من هنوز در دانشگاههای ایران
جلوهگر نشده و به جای آن همان نظام دانشگاهی غربی نمرهمحور بر آنان حاکم
است.
عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد ادامه داد: باید با تکیه بر عقل و منطق حاکم بر فرهنگ و دانش اسلامی خود این آموزهها را جایگزین مفاهیم و نظام دانشگاهی و علوم انسانی غربی کرده و ویروس غربزدگی را که اذهان دانشجویان و مردم شرق را بیمار کرده است، از بین ببریم.
همچنین در این همایش پروفسور سی کی راجو استاد فیزیک و مکانیک کوانتوم و ناقد نظریات انیشتین در سخنانی انگیزه خود را از حضور در این همایش مبارزه با سیطره غرب بر علوم انسانی و نظام دانشگاهی جهان عنوان کرد.
وی با طرح سؤالی گفت: اگر ما در علم ریاضیات سؤالی داشته باشیم چهکسی پاسخگوی آن است؟ کتب دانشمندان غربی که به دروغ، خود را مبتکر و مبدع و پدر علوم میدانند؟ اما آیا این کار ما یادگیری است یا تقلید کورکورانه؟
راجو ادامه داد: ما نباید موبهمو هرچه را دانشمندان غربی میگویند، بپذیریم بلکه باید آن را با عقل و منطق خود سنجیده و حتی تعریف جدیدی از مبانی علوم انسانی ارائه کنیم.
این کنفرانس دوروزه حول چهار محور «منشأ، مرجع و مالکیت علوم دانشگاهی»، «بازنگری مفهوم پژوهش در جستوجوی حکمت»، «دانش دین و دانش دینی» و «افسانههای سنجش، شاخصها و رتبهها» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی روز نخست خود را پشت سر گذاشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد ادامه داد: باید با تکیه بر عقل و منطق حاکم بر فرهنگ و دانش اسلامی خود این آموزهها را جایگزین مفاهیم و نظام دانشگاهی و علوم انسانی غربی کرده و ویروس غربزدگی را که اذهان دانشجویان و مردم شرق را بیمار کرده است، از بین ببریم.
همچنین در این همایش پروفسور سی کی راجو استاد فیزیک و مکانیک کوانتوم و ناقد نظریات انیشتین در سخنانی انگیزه خود را از حضور در این همایش مبارزه با سیطره غرب بر علوم انسانی و نظام دانشگاهی جهان عنوان کرد.
وی با طرح سؤالی گفت: اگر ما در علم ریاضیات سؤالی داشته باشیم چهکسی پاسخگوی آن است؟ کتب دانشمندان غربی که به دروغ، خود را مبتکر و مبدع و پدر علوم میدانند؟ اما آیا این کار ما یادگیری است یا تقلید کورکورانه؟
راجو ادامه داد: ما نباید موبهمو هرچه را دانشمندان غربی میگویند، بپذیریم بلکه باید آن را با عقل و منطق خود سنجیده و حتی تعریف جدیدی از مبانی علوم انسانی ارائه کنیم.
این کنفرانس دوروزه حول چهار محور «منشأ، مرجع و مالکیت علوم دانشگاهی»، «بازنگری مفهوم پژوهش در جستوجوی حکمت»، «دانش دین و دانش دینی» و «افسانههای سنجش، شاخصها و رتبهها» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی روز نخست خود را پشت سر گذاشت.
- ۹۰/۰۳/۰۴