بچه حزب اللهی

... پراکنده نویسی های یک بچه حزب اللهی

بچه حزب اللهی

... پراکنده نویسی های یک بچه حزب اللهی

آخرین مطالب
آخرین نظرات

چرا حجاب

پنجشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۰، ۰۱:۴۹ ب.ظ


چرا حجاب برتر

در ابتدا نکاتی را یادآور میشویم:

1- در حجاب مانند بسیاری از تکالیف دیگر، حد واجب و مستحب وجود دارد. حد واجب آن پوشاندن اعضای بدن غیر از وجه و کفین (دست‏ها تا مچ و گردی صورت) است. علاوه بر این پوشش باید به گونه‏ای باشد که پستی و بلندیهای بدن را نمایان نسازد و موجب جلب نظر و تحریک نگردد. به طور کلی فلسفه حجاب نوعی اعلام و هشدار دورباش در برابر نامحرم است، تا بدین‏وسیله حرمت زن و عفت و سلامت معنوی جامعه تضمین شود. ازاین‏رو هر چه پوشش زن متین‏تر و با وقار بیشتر باشد بهتر است. با توجه به این مسأله روشن میشود که حجاب برتر هم در حد پوشش و هم کیفیت آن و هم از نظر رنگ مهم است. افزون بر آن وقار رفتاری زن نیز در این رابطه بسیار مؤثر و مفید است. اکنون به خوبی روشن است که چادر زن با طریق پوشش متین و به ویژه با رنگ مشکی و سلوک موقرانه زن قویترین اعلام دورباش و تأمین‏کننده حقیقی فلسفه حجاب میباشد. حد مستحب آن هر شکلی است که این پوشش به سبک متین‏تر و سنگین‏تری رعایت گردد.
2- فلسفه حجاب: اولا: چون ما درعقاید خویش برای وحی جایگاهی ویژه قائل هستیم آنچه را که از این طریق به ما برسد با منت میپذیریم؛ زیرا میدانیم که خداوند جز به مصلحت بندگان خویش فرمان نمیراند.
ثانیا: بسیاری از حکمت‏ها و فلسفه‏های حجاب امروزه روشن شده است:
الف) پوشش، امری غریزی و فطری برای بشر است؛ کاوش‏های باستان شناسی نشان میدهد که از دیر زمان بشر در حد امکان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار داده‏اند.
ب ) مستور بودن زیباییها و جذبه‏های جنسی زن و مرد آنها را از معرض دید و طمع ورزی شهوت پرستان هرزه محافظت میکند و امنیت و بهداشت روانی جسمی آنان را تامین مینماید.
ج ) برهنگی، راهبر به سوی بیبند و باری و لجام گسیختگی جنسی است که عواقب شوم و زیانباری دارد.
مکتب گرانقدر اسلام در پرتو هدایت‏های نورانیاش همچون حجاب از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژی استوار برای صیانت فرد وجامعه از آسیب‏های بیشمار قرار داده است. از همین روست که استعمارگران برای تخدیر جوانان، در بند کشیدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خویش از بیحجابی و برهنگی به عنوان ابزاری قوی سود میجویند.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ک:

1- فلسفه حجاب، شهید مرتضیمطهری
2- فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل
3- مجله پرسمان، دی ماه 1380 (مقاله‏ای درخصوص چرائی پوشش)
4- کتاب‏های تفسیر قرآن نظیر «تفسیر نمونه» در ذیل آیات 31، 32، 59 و 60 سوره نور و 32 و 33 سوره احزاب
3- یکی از ویژگیهای انسان کمال‏طلبی و کمال‏خواهی اوست و هر چه بیشتر به مظاهر دنیوی مثل مال و ثروت، قدرت و ریاست، علم و... دست یابد، خواهان بیشتر آن است و به آن قناعت نمیکند و چه بسا رمز و راز ممنوعیت برخی امور در احکام شرعی همین نکته باشد که اگر انسان در مسیری قرار گرفت و لذت چیزی را احساس و درک کرد، میخواهد به لذت بالاتر و بیشتری دست پیدا کند و در هیچ حدی توقف ندارد مثلاً اگر اسلام قطره‏ی اندکی از شراب را حرام فرموده حتی اگر به مستی نیانجامد شاید به همین علت است که انسان زیاده‏خواه نمیگوید یک قطره ضرر ندارد اندکی بیشتر بخورم و همین‏طور میل و اشتیاقش بیشتر میشود، بنابراین از همان ابتدا به طور جد حتی یک قطره آن را حرام کرده است.
نسبت به موضوع حجاب نیز وضعیت به همین شکل است و اگر اندکی بیتوجهی شود، میل به بیتوجهی و بیبند و باری گسترش میکند تا جایی که شاید اصل موضوع به زیر سؤال رود. پس باید از همان ابتدا اهمیت مسأله روشن شود تا خطرات ناشی از بیبند و باری دامن‏گیر فرد نشود و در لغزش‏گاه‏های حساس زندگی و روابط اجتماعی سقوط نکند.
با توجه به این 3 نکته باید به عرضتان برسانیم که فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه کنونی و کثرت ارتباط‏های افراد و وجود و مسایل ارتباط جمعی و... به گونه‏ای است که اگر افراد به خودشان اطمینان و اعتماد دارند نمیتوان از ناحیه خطرات، نگاه‏های شهوت‏آلود دیگران، دام‏های شیطانی افراد شیطان‏صفت، در امان بود چه بسا با افرادی روبرو میشویم که ظاهری آراسته دارند ولی باطنی خراب و مخرّب. از همه گذشته یکی از قوای نیرومند و سرکش انسان به خصوص در دوران جوانی و بلوغ جنسی همین غریزه جنسی انسان است که هرگز نمیتوان از آن در ایمنی کامل به سر برد و هر لحظه حتی قویترین افراد ممکن است فریب آن را بخورند.
به هر حال اگر هم اطمینان به خود داریم، اطمینان به اطراف و اطرافیان نمیتوان پیدا کرد و باید به بهترین شکل (که امکان طمع‏ورزی دیگران نیز سرکوب شود) با این موضوع برخورد کرد.
نکته پایانی این که خواهر شما در سنی قرار دارد که احساس میکند باید با استدلال و منطق به چرایی مشکلات و مسائل اعتقادی، دینی فرهنگی و علمی پی ببرد شما نیز ضمن احترام گذاشتن به نقطه نظرات جستجوگرانه‏ی وی و ایجاد ارتباط عاطفی و صمیمانه با وی و با صبر و حوصله‏ی کامل و تمام به ارائه پاسخی منطقی و قانع‏کننده برای وی بپردازید و هرگز وی را سرزنش نکنید.
مطمئنا مطالعه آنچه معرفی شد به شما کمک خواهد کرد. ضمنا میتوانید موضوع را با معلم دینی وی در میان بگذارید تا شاید بتواند روی وی تأثیر لازم را بگذارد و نخواسته باشید با سخت‏گیری وی را وادار به عملی کنید که شما انتظار دارید
  • محسن هادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی